fredag, juni 19, 2009

The Ios years - part II -1982

Under perioden 13-27 juni repriserar jag några resefavoriter och minnen. Om du är långvarig och trogen läsare av bloggen har du sett det förut - annars är det nytt. Mycket nöje!

/Nemo - i luften



Innan jag går in på Ios 1982 - ett mail till mig från en uppmärksam medlöpare i samma anda;

"Tack för dagens Ios-krönika. Mycket nöjsamt för oss som fanns i kanterna runt dig. Men är det inte så att du har förväxlat en händelse här, det här med att hänga i baren och se ointresserad ut Jag tror nämligen att det var jag som gav dig den insikten -83. Det var nämligen då jag inledde min Ios-vistelse med att skölja ner mina nyköpta linser i medelhavet, och fick fortsätta mina barhäng just vid bardisken pga av att jag helt enkelt inte såg någonting. Och då när jag tycktes stå och vara ointresserad vid bardisken, fast jag i själva verket hade kraftfullt begränsad synförmåga och inte kunde röra mig fritt i jakt på damer, fick jag ett napp med en grekisk madame. Detta var på Scorpio om jag inte missminner mig. Ja, tänkte bara länka till mina minnesbilder även om dessa är diffusa emellanåt.
Ser med spänning fram emot Ios-krönika del två."
Och visst har han rätt... jag blandar ihop korten emellanåt - författarfrihet...visst... men åter till ordningen;
En glåmig onsdag i april -82 på "Dollhouse" i Gävle (nej, ingen porrklubb - ett ölhak) satt Svante, Rolle D och jag. Med ölskummnet kittlande i näsvingarna tog jag mig bort till de vitmenade husen, de smala gränderna, sorglösheten och dekadensen...melonbomberna.
-Grabbs, vad gör vi med våra fyra veckors kommenderade ledighet? Svante (som sedermera kom att kallas "Kaptenen") och Rolle D såg tomt på mig...jag vet inte om dom planerat nåt nedslag i Magaluf eller Rimini... shit..dom här stiffa gossarna behövde balsam för sina tilltänkta karriärer.

-Ios, boys... vi drar till Ios... och i ett av mina få lyckade insälj här i livet så hade vi snabbt skissat på ett BIS (beslut i stort). Interrail, fort som fan - Ios, here we go. Ett dagsstopp i München och vidare.
Det funkade bra... vi kom iväg, badade gemensamhetsbastu med en Helga Weber i just München och skroderade på tåget(alltså - i Tyskland badar ALLA bastu nakna med varandra på badhusen...jättekonstigt).
Fnissigt, postpubertalt och i rollen som reseledare var jag i högform...täkte; jag kan det här, jag vet vart vi ska. Det var en betydande skillnad mot året innan då jag flöt omkring i en dimma söderut...nu kände jag reseledaransvaret...att lotsa gossarna mot målet.(Två år tidigare hade jag förövat med Prof. Coma som flock; att leda och den mannen är lika svårt som att leda en busslast gråhåriga panchosar ihop.)

Nåväl - vi kom fram, vi fick rum (i samma näste där jag bott året innan - hos Vascha o Kostas).

Kaptenen och Nemo (Nemo t höger) Foto: Rolle 1982

Till skillnad från året innan - då jag var solo med gitarr, så var jag nu beväpnad med ett sällskap som mer hade fokus på trad.ragg - förfest på eller kring rummet vi bodde i, ut och äta på lokal, barhopping med förväntan om vapenställ eller enrörsmottagare (för att uttrycka sig militärt).

Vi kom att kalla Svante för Kaptenen (han var fett inne på att pressa vita kläder på laundry och ha piké med märken... som om han hade värsta yachten i hamnen...) Rolle D o jag hade mer inriktat oss på att transformera oss till holidayhippies.

Om Ios 1981 var "The year of Doom and Innocense" så kom 1982 att bli "The year of Filth and Dirt"


Nemo o Rolle D på väg mot Athen efter tre veckor Ios

Avrundar med det årets totallåt - The Mill var ett Disco där totaldans utbröt då Jagger drog loss... och där började många kvällar på allvar för att sedan nedbrytningsaktigt föra oss mod Scorpio och Fanari




Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine