söndag, november 23, 2008

Bloggportalen i Göteborg

Tyskungen - även känd som Klaus-Peter Beiersdorf - dammsög och recenserade Sverigegräddan av de mest besökta bloggarna i riket för ett par veckor sen. Jag är lite mer modest. Både geografiskt och ambitionsmässigt. Från början var det tänkt att bli något helt annat.



I samband med ett inlägg för några dagar sen fick jag en idé om att försöka starta nån sorts lokal bloggbävning i storleksordningen 4.5 på Cyberrichterskalan.... för att omkullvälta pappersdraken GP. Få dem att inse att interaktion med bloggosfären, istället för utestängning, gynnar dem.

Jag tänkte samla ihop ett posse bloggdrakar, the hot shots in town.

Jag gick igenom Bloggportalens 20-lista för att söka stöd genom att maila människorna bakom de stora feta bloggarna. Men, som den noggranne pruttgubbe jag är, var det nödvändigt för mig att grotta ner mig (nedgrottning...det är fina grejer) och mer djupgående se vad och vilka som finns bakom de bloggnamn som hittills varit okända ytor för mig. Bloggportalen visar ju antal besök, vilket inte med nödvändighet borgar för kvalité.

4, 7, 8, 11 och 15 har jag bra koll på. Det är bloggar jag läser och länkar till och tycker mycket om. Men de övriga 75%:en????

Så jag dök ner.... och mina åsikter gäller givetvis bloggarna som sådana. Människorna bakom har jag aldrig pratat med, och dem har jag givetvis ingen uppfatning om

1. Svensson. "Tyckande om det mesta..." Mja.."Ilska i Stalinmustasch" passar nog bättre. En blogg vars tonläge hellre säljer Proletären vid ett Systembolag nära dig. Som tycker att Lars Ohly är ett högerspöke och att Fidel Castro är en skön lirare...

2. Blixman. Mycket bilder, bilder, bilder, bilder. För mig lika stimulerande som att bläddra i en Hornbachkatalog eller en Hänt Extra. Alla bilder är noggrant skyddade och får absolut inte användas utan tillåtelse. Sånt stör mig. Giveaways... mera tack. Men tydligen en stor publik med fallenhet för kommentarer som ; "Ohhh...så sött...vill ha... mmmmm goooodis"

3. Dagens recept. Fantastiskt. En suverän gratistjänst. Men blogg.. mja. Mja... kanske mer av receptsamling.

5. Design & inredningsbloggen. Just det. Inredningsporr. Designonani. Prylfixering. Köp dig lycka. Var glad för fan. Det finns en ny tvättkorg från VIPP för 3 755:- som bara väääntar på att tävlas ut. Någon kommer att bli mycket lyckligare och få ett rikare liv när det finns en rund tvättkorg att visa upp vid nästa sucking parmiddag.

6. Maria Ulmefors. Göteborg ligger plötsligt på Stureplan. Det åks Hummerlimo t i rosa klänning från Barcelona. En bloggpost om morfar rundas av med tre tips om hur en plånbok ekar tomt och cashar in 73 kommentarer på det. Tar bilder, minglar och är förmodligen surfande på en räkmacka i många år till. Vaddå...jag avundsjuk?

9. DennisM.se. Skrivs av en 18-årig man med mode och yta som främsta intresse. Kan gå långt. Alldeles för långt. Dennis listar veckans tre bloggar. I samtliga fall ligger de i samma påse som hans egen; flärd, mode o stylish.

10. Chung. Smaka på det. Mode, smink och hår ur en stylists perspektiv. Just det. Men har Youtubeklipp med Takida. Gött!

Plats 12-14 handlar om IT, data och fotgrafering. Specialinriktade. Precis som mode- och stylishbloggarna, fast mer inriktning mot gadgets och teknik. Just Photexplained är fantastisk som en skola med fototips.

16. Jsomijulia. Avancerad statist. Sprutar ur sig blogginlägg och har en design som påminner om Blondinbellas. Innehållet också snarlikt.

17. Köpstopp. Första bloggen på listan som jag 1. Aldrig varit inne på. 2. Gillar skarpt. Den är skriven med mycket hjärna och klokskap. Om en kvinna som tar ett köpfritt år. Blandas med annat som får mitt sinne att reagera på ett bra sätt. Det är en blogg. En blogg i ordets rätta bemärkelse.

18. Intefanvetjag. Bloggen har underrubriken "Här skrivs om allt mellan himmel & jord! Passar det inte så stick...". En uppmaning som jag inte är sen att följa. Här blandas våld, hat, homofobi, kvinnoförakt, fylla och huliganism i en enda sölig soppa. Denna blogg gör mig mycket ledsen och illa berörd.

19. Stina Hult. Blondinbella, fast i Kungälv. Har devisen; "Höjden av diplomati är att be någon dra åt helvete på ett sånt sätt...att han faktiskt ser fram emot resan". Tack. När åker vi?

20. Candis. I samma still som Ulmefors, Chung, Julia - men med lite mer fokus på hundar. Och så lite reflektion; " Småpissed på nya IPRED-lagen. Fattar inte hur de har tänkt. Skivor och filmer man inte kan få tag i i sverige då?" Just det...

Sådärja... Då var det klart.

Sammanfattning; Göteborg utgör inget undantag när det gäller bloggosfärens läsartopp. Det är yta som gäller. Och mycket riktigt så är alla de bloggar på 20-listan (jag räknar till åtta kloner) som är inriktade mot skönhet, stil och liknade föredömligt html:ade. Snygga layouts och lätta att hitta i. Målgrupp 14-25 år. Och då är en lagom mätt man i livets mitt mycket svårflörtad. De flesta av de här bloggarna är djup instituionaliserade, och inget fel i det, men det är förmodligen ett begränsat fåtal som ens skulle länka från GP till sin egen blogg. För att det saknar relevans.

Men tyvärr... jag hittade bara EN ny blogg att följa. Och EN att lära mig mycket av - Photoexplain.

När det gäller bloggbävning får jag nog gräva djupare ner i listan, för på topp 20 hittar jag bara 4-5 stycken som jag ens vågar närma mig - Abbes pappa, Good, Mikebike, Herr Dryck och min nya favvo Köpstopp.
Reblog this post [with Zemanta]

1 kommentar:

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine