torsdag, januari 31, 2013

Handens fem fingrar


”If you want to be less scared, try to be open faster” - en fin devis, om du frågar mig.

 Under mitt yrkesverksamma liv har jag varit på otaliga konferenser och kurser där människor skall "lära känna" varandra. Detta har ofta skett på konstlade sätt, säkert med gott syfte, men där resultatet har utmynnat i någon konkurrerande tävling, uppgifter som framkallar beteenden av skentrevlighet och mycket yta av skal. Lite kärna och autenticitet.

Här är en uppgift som kom till mig under ett större möte för några dagar sen. Det är en fransman som heter Olivier Herlin. Han är med i det internationella nätverket inom The Human Element

Så här går det till;

Varje finger representerar ett ämne;

 - Gillar med mig själv alt. Detta är jag stolt över
 - Mitt mål/riktining - hitåt vill jag
 - Det här gör mig förbannand
 -Min passion/kärlek
 - Det här får mig att känna mig liten

I en större grupp - dela in eller låt gruppen dela in sig i smågrupper 4-5 personer i varje grupp.

Uppgiften genomförs stående och deltagarna uppmanas att tydligt använda fingrarna under sin presentation.

Har du förslag eller tips på liknande uppgifter/övningar som påskyndar ett öppnare klimat?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine