torsdag, mars 28, 2013

Att ha en stor bebis hemma

#blogg100 p 64

Igår satt Jan Johansen och hans fru Pia i Go'kvällstudion och intervjuades av Beppe Starbrink. Ett fint och värdigt samtal under 13 minuter (3:10 - 16:30) i det här programmet


Samtalet handlade mest om boken här ovan. Jag har den, skall läsa och återkommer med en recension.

Det som jag fann mest intressant i samtalet var att den medberoende, i det här fallet hustrun, fick komma till tals och som jag förstod det har hon även skrivit vissa delar i boken.

Insikten slog till hos henne först - det var hon som ställde ultimatum; Jag är klar med dig - nu får du välja - fortsätta ditt gamla liv utan mig, eller söka hjälp.

I den följande behandlingen ingick anhörigvecka. Där insåg Pia att hon var ensamstående mamma till fyra barn, varav hennes man var ett av dem.

Det är som sagt ett mycket värdigt klipp om en vedervärdig sjukdom som tål att ses. I samtalet nämndes också det faktum att c:a 80% av äktenskap och relationer faller isär då en eller båda parterna tillfrisknar ur aktivt kemiskt beronde/medberoende, ty nya sanna människor blommar ut ur det alkoholmarinerade sankmarkerna.

1 kommentar:

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine